همایش بزرگداشت روز بین المللی کار داوطلبانه در ۱۳ آذر سال جاری در محل سالن همایش های رازی برگزار شد . این همایش در جهت تقدیر از داوطلبان فعال و تشکل های داوطلب محور، موسسات خیریه و موسسات خیریه برگزار می شود.

 

یک مُرور کوچک

در سال ۱۹۸۵ بود که تاریخ ۵ دسامبر توسط سازمان ملل متحد به عنوان روز جهانی داوطلب نام‌گذاری شد. این روز برای گرامی داشتن افرادیست که با انجام کارهای داوطلبانه برای بهبود اوضاع جهان تلاش می‌کنند.
هرساله مردم در سراسر جهان با برگزاری تجمع، رویداد یا پاکسازی محیط ‌زیست، اهدای خون و جمع‌آوری کمک‌های مالی این روز را جشن‌ می‌گیرند. روز جهانی داوطلب نتیجه همکاری بین سازمان ملل، دولت‌ها، سازمان‌های داوطلب و انسان‌های متعهد است.

آمارها چه می‌گویند؟

برآورد جهانی، تعداد داوطلبان در سراسر جهان را ۹۷۰ میلیون نفر اعلام کرده است.:

  • ۱۲۵ میلیون داوطلب تمام‌وقت در سراسر جهان فعالیت می‌کنند.
  • %۳۰ از کار داوطلبانه به‌طور رسمی در انجمن‌ها انجام می‌شود.
  • %۷۰ از کار داوطلبانه از طریق تعامل غیررسمی بین افراد انجام می‌شود.
  • %۶۰ از داوطلبان غیررسمی را زنان تشکیل می‌دهند.
  • از نظر تاثیر اقتصادی، ارزش کار داوطلبانه ۱٫۳۴۸ تریلیون دلار آمریکا یا %۲٫۴ کُل اقتصاد جهانی است!

کار داوطلبانه دقیقا به چه کاری می‌گویند؟

کار داوطلبانه به فعالیتی می‌گویند که توسط یک فرد یا گروه، به‌صورت آزادانه و بدون چشم‌داشت مالی به‌منظور ارائه خدمات اجتماعی انجام می‌شود. فرد داوطلب باید ویژگی‌های مشخصی داشته باشد تا فعالیت او به عنوان کار داوطلبانه شناخته شود؛ او باید مسئولیت‌پذیر، همراه و در دسترس باشد و همچنین به عقاید دیگران احترام بگذارد.

انواع کارهای داوطلبانه

برخی از فعالیت‌های داوطلبانه نیاز به آموزش دارند اما بخش عمده‌ای از این فعالیت‌ها تخصصی نیستند. هر فردی با توجه به مهارت‌های خود، می‌تواند یکی از این فعالیت‌ها را انتخاب کند:

  • کار داوطلبانه امدادی: (کار در هلال احمر یا اورژانس اجتماعی.)
  • کار داوطلبانه همگانی: (پاکسازی ساحل، جمع‌آوری زباله از جنگل.)
  • کار داوطلبانه در مراکز نگهداری: (نگهداری از سالمندان و بیماران.)
  • کار داوطلبانه در محیط زیست: (سرشماری حیوانات و درختکاری.)
  • کار داوطلبانه در پناهگاه‌ها: (مراقبت از حیوانات و درمان آن‌ها.)
  • شرکت در پروژه‌های سازمان ملل: (پروژه داوطلبان سازمان ملل متحد (UNV) زیر مجموعه این سازمان است که با جذب داوطلبان، برای صلح و پیشرفت در کشورهای توسعه‌نیافته تلاش می‌کند.)
  • کار داوطلبانه در انجمن‌ها: (مثل رسیدگی به وضعیت کودکان کار)
  • تدریس داوطلبانه

کار داوطلبانه چه فایده‌ای دارد؟

درست است که کار داوطلبانه با کار یا کارآموزی تفاوت دارد و در ازای انجام آن، هزینه‌ای دریافت نمی‌کنید اما در عوض، گنجینه‌ ارزشمندی از تجربه به‌دست می‌آورید که تا همیشه با شما می‌ماند. شرکت در کار داوطلبانه، تجربه‌ای بی‌نظیر در یادگیری را برای شما به ارمغان می‌آورد.
با انجام فعالیت‌های داوطلبانه، رشد می‌کنید، مهارت‌های شما افزایش پیدا می‌کند و دوستان جدید پیدا می‌کنید. همچنین با شباهت‌ها و تفاوت‌های‌ انسان‌ها آشنا می‌شوید! کار داوطلبانه باعث افزایش انگیزه شما می‌شود زیرا شما به‌تصمیم خودتان این فعالیت را انتخاب کرده‌اید و تحت هیچ فشار بیرونی قرار ندارید. هرچه هست، از خودتان است.
اگر با داوطلبان مصمم و پیگیر صحبت کنید، به شما خواهند گفت که کار داوطلبانه چگونه به آنان احساس ارزشمند بودن و اعتماد‌به‌نفس داده است. انجام فعالیت داوطلبانه، باعث منتشر شدن نیکی و هم‌دلی در جامعه می‌شود.
کار داوطلبانه می‌تواند یک سرگرمی خوب و مفید برای شما باشد! شما می‌توانید تعیین کنید که در چه روز و ساعتی تمایل به انجام این فعالیت‌ها دارید. اصلا فعالیت داوطلبانه می‌تواند اوقات فراغت شما باشد!

کودکان داوطلب

آشنا کردن کودکان با فعالیت داوطلبانه، باعث افزایش سطح آگاهی آنان می‌شود. کار داوطلبانه یک ابزار قدرتمند برای تبدیل کودکان به شهروندانی بادقت است و باعث پرورش نسلی مسئولیت‌پذیر خواهد شد.

جوانان داوطلب

شرکت در فعالیت‌های داوطلبانه باعث افزایش مهارت‌های کاری و اجتماعی افراد جوان می‌شود و مسیر کاریابی آنان را نیز هموارتر می‌کند.

سالمندان داوطلب

افراد بازنشسته که از محیط اجتماعی فاصله گرفته‌اند، می‌توانند با شرکت در فعالیت‌های داوطلبانه، دوباره در جریان کار اجتماعی قرار بگیرند. این مساله از بروز افسردگی جلوگیری کرده و به اعتمادبه‌نفس سالمندان اضافه می‌کند.

روز جهانی داوطلب چه اهمیتی دارد؟

داوطلب‌ها جهان را به جای بهتری برای زندگی تبدیل می‌کنند! روز جهانی داوطلب فرصتی برای تشویق داوطلبان و برجسته کردن نقش موثر آنان در بهبودی اوضاع جهان است.
نام‌گذاری این روز به‌عنوان روز جهانی داوطلب، ادای دین است به داوطلبان و سازمان‌های داوطلب تا آگاهی و سهم خود را در جوامع افزایش دهند و ارزش‌های خود را به اشتراک بگذارند.

همه ساله در همایش بزرگداشت روز بین المللی کار داوطلبانه، که در سراسر جهان برگزار می گردد، از افرادی که با کنار قرار دادن مشغله های زندگی روزمره خود، به انجام امور داوطلبانه می پردازند، تقدیر و تشکر می گردد. هدف از چنین اقداماتی تجلیل از اقدامات داوطلبانه و تشویق مردم به انجام امور عام المنفعه و داوطلبانه می باشد.

 

فهرست